|
Bij Nijman/Zeetank werken geen overmoedige chauffeurs
“Ook een kanteltraining gaat ons niet te ver”
Ongelukken met vrachtwagens. Als ze gebeuren, dan kun je rekenen op een flinke file. Zeker als er ook nog eens gevaarlijke stoffen in het spel zijn. “Dat zal ons niet snel overkomen,” zegt André Waling, coördinator Kwaliteit, Arbo en Milieu bij transportbedrijf Nijman/Zeetank. Hij heeft een programma ontwikkeld dat de Europese wegen veiliger maakt.
Het bedrijfsterrein van Nijman/Zeetank is imposant groot. In de verte staan tanks opgestapeld waarmee chemicaliën worden vervoerd. Aan de zijkant zijn monteurs bezig met het onderhoud van speciale opleggers. Nijman/Zeetank gebruikt die voor het vervoer van glas. “Met onze opleggers kun je glasplaten van zes bij drie meter groot vervoeren. Vroeger was dat niet mogelijk. Nu het wél kan, zie je dat in de bouw ook steeds grotere glasoppervlakken gebruikt worden,” aldus André.
Hete adem van Polen
Nijman/Zeetank heeft vestigingen in drie landen. Het hoofdkantoor bevindt zich in Spijkenisse. “In Nederland hebben we ongeveer 90 man in dienst, waarvan 60 als chauffeur. De rest doet onderhoud of werkt op kantoor. Omdat wij veel gevaarlijke stoffen transporteren, hebben we minder last van concurrentie uit Oost-Europa. De Europese chemische industrie stelt namelijk steeds meer eisen aan het vervoer van gevaarlijke stoffen. De meeste landen uit Oost-Europa kunnen voorlopig nog niet voldoen aan die eisen.”
Anticiperend rijden
Wettelijke verplichtingen en veeleisende klanten, voor Nijman/Zeetank is het geen probleem. “Wij leggen de lat namelijk nog hoger dan de wet en onze klanten. Veiligheid is voor ons nummer één, niet de snelheid van levering. Als een chauffeur bijvoorbeeld te snel rijdt, betaalt hij zelf de boete. Natuurlijk volgen al onze chauffeurs verschillende rijtrainingen. Je leert er anticiperend rijden, op welke snelheid je bochten kunt nemen en over eigenschappen van ladingen die je vervoert, ook gevaarlijke stoffen. Zeker met een tank vol vloeistof moet je bochten voorzichtig aansnijden. Bij 42 kilometer per uur kan zo’n vrachtwagen al kantelen door de centrifugerende krachten van de vloeistof.”
Links simuleren
Veel ritten van Nijman/Zeetank gaan naar Engeland, waar één van de grootste klanten gevestigd is. “In Engeland rijd je links. Dat leidt op rotondes regelmatig tot verwarring. Bovendien gedragen automobilisten zich daar heel anders. Het is bijvoorbeeld heel gewoon dat ze naast je blijven rijden in je dode hoek, zonder je in te halen. We hadden dus regelmatig blikschade.”
<Streamer: “Een vrachtwagen kan al kantelen bij 42 kilometer per uur”>
“We zijn aan de slag gegaan met een vrachtwagensimulator waarin je links rijden kunt oefenen. Die simulator komt uit Frankrijk. Een programma voor links rijden was er nog niet. Dat moest dus speciaal geschreven worden. Onze chauffeurs moeten nu elke vijf jaar de simulator in om links én rechts rijden te oefenen. En natuurlijk kun je ook prima uitwijkmanoeuvres oefenen in zo’n simulator.”
Kanteltraining
Verder stuurt Nijman/Zeetank haar chauffeurs om het jaar de weg op met een rij-instructeur. “Een vliegtuigpiloot gaat toch ook regelmatig op herhalingscursus? Ik vind het niet gek dat een vrachtwagenchauffeur zo nu en dan ook weer gewezen wordt op ingesleten slechte gewoontes. In Engeland en Polen moeten chauffeurs nu al elk jaar opnieuw een rijexamen doen. En daarvoor zakken chauffeurs regelmatig. De meeste chauffeurs slagen echter na extra training gelukkig wel weer voor hun herexamen.”
André is nu bezig om een kanteltraining voor zijn chauffeurs te organiseren. “In Duitsland hebben ze een oud vliegveld hiervoor speciaal ingericht. Je leert dan hoe je moet reageren als je wagen de bocht dreigt uit te vliegen. Die vrachtwagens daar kunnen overigens kantelen zonder schade. Dan ervaart een chauffeur hoe snel een vrachtwagen kan omslaan en hoe naar dat is. Daar worden ze meestal wel voorzichtiger van.”
Resultaten
Natuurlijk leveren al die investeringen in de chauffeurs Nijman/Zeetank ook iets op. “Het belangrijkste is natuurlijk dat we minder ongelukken hebben. Als ik puur naar blikschade kijk, scheelt dat al zo’n 60.000 euro per jaar. Natuurlijk levert blikschade ook veel tijdverlies op, dus de feitelijke winst is nog groter. Het lage percentage ongelukken is ook belangrijk voor onze uitstraling naar de klanten. Maar het belangrijkste is misschien wel dat het zo veiliger wordt op de weg. Mochten we nu nog een ongeluk krijgen, dan weten we in ieder geval dat we er alles aan gedaan hebben om het te voorkomen.”
|
|
|
|