/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Ervaringsverhaal



Naam: Marlies Verschoor
Beroep: Incidentenonderzoeker

Vraag 1
Wat houdt jouw baan precies in?

Als Incidentenonderzoeker Luchtvaartveiligheid bij Amsterdam Airport Schiphol houd ik me bezig met alle bijna-ongelukken (incidenten) met vliegtuigen. Dat klinkt erger dan het is, want heel vaak zijn dit vrij onschuldige voorvallen waar je als passagier niet eens iets van merkt. Om te zorgen dat er op Schiphol geen ongelukken met vliegtuigen gebeuren, doen we onderzoek naar al deze kleine voorvallen om te bepalen wat er precies fout is gegaan. Zo kunnen we maatregelen nemen om te zorgen dat het de volgende keer niet weer gebeurt. We onderzoeken ook incidenten op het gebied van milieu, verkeer en brand in de terminal, maar dat doen andere collega’s.



Vraag 2

Hoe ziet jouw typische werkdag eruit ?

Het eerste wat ik doe als de computer is opgestart en ik een kopje thee heb gezet is alle incidenten van de afgelopen dag (of weekend) bekijken. Deze staan in een database die wordt gevuld door onze medewerkers die 24 uur per dag buiten in het luchthaventerrein rondrijden in de bekende gele autootjes. Zij kijken of er volgens de regels wordt gewerkt en komen ter plaatse als er een incident is geweest. Een voorbeeld hiervan is een botsing tussen de passagiersbrug (‘slurf’) en een vliegtuig. Van al deze meldingen bekijk ik of ik direct maatregelen moet nemen of niet. Soms pak ik zelf de auto om op de plaats van een incident te gaan kijken als iets mij niet duidelijk is, of ik ga met betrokkenen of getuigen praten. Een belangrijk onderdeel van incidentenonderzoek is het naluisteren van wat er gezegd is, de radiotelefonie. Wij hebben een recorder die alle communicatie tussen de Luchtverkeersleiding, de piloten, de pushbackchauffeurs en alle andere bestuurders van voertuigen in het luchthaventerrein een jaar lang opneemt. Bij veel incidenten ga ik eerst even luisteren om een goed beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd: misschien heeft de verkeersleider een heel onduidelijke instructie gegeven, of misschien heeft de piloot zijn opdracht niet goed begrepen en daarom verkeerd herhaald. Dit is hele belangrijke informatie in het vaststellen van de oorzaak van een incident. Maar als ik het tijdstip niet exact weet, of ik weet niet precies waar ik moet zoeken, kan het heel veel tijd kosten om alle gesprekken na te luisteren! Als ik voldoende informatie heb ga ik mijn onderzoeksrapport schrijven. Hierin beschrijf ik het verloop van het incident, benoem ik de oorzaken en trek ik conclusies, en doe uiteindelijk aanbevelingen over wat we zouden kunnen veranderen om dit incident in de toekomst te voorkomen.

Meestal heb ik ook wel een vergadering, bijvoorbeeld het Voorvallenoverleg, waarin ik met mijn directe collega’s de incidenten van de afgelopen week bespreek, of een bijeenkomst van de Expertgroup Flight Safety, waarin adviseurs en managers van de Luchthaven, Verkeersleiding, KLM, Martinair en Transavia samen praten over hoe de veiligheid op Schiphol nog verder verbeterd kan worden.





Vraag 3

Welke incidenten heb jij allemaal onderzocht?

Daar kan ik niet teveel over zeggen. De hoofdregel in incidentenonderzoek in de luchtvaart is dat er niets over de incidenten tegen anderen gezegd mag worden, in verband met negatieve berichtgeving in de media en de bescherming van betrokkenen. In het algemeen kan ik wel zeggen dat een belangrijk soort incident de ‘Runway Incursion’ is. Dit is als een vliegtuig of voertuig zonder toestemming van de luchtverkeersleiding op de start- of landingsbaan komt. Het is de taak van de Luchtverkeersleiding om te zorgen dat er altijd maar één vliegtuig of voertuig tegelijk op de baan is, en alle piloten en bestuurders moeten zich aan de regels en de instructies van de verkeersleider houden. Als er toch ineens iemand op de startbaan rijdt, terwijl een ander vliegtuig net toestemming heeft gekregen om te starten, dan kan dit eindigen in een grote botsing. Om dit te voorkomen onderzoek ik elk geval waarbij een vliegtuig of voertuig per ongeluk in de buurt van de startbaan komt.

Een andere belangrijke categorie is de pushbackincidenten. Als je net bent ingestapt en het vliegtuig gaat vertrekken wordt het achteruit geduwd door een karretje omdat het vliegtuig dit zelf niet kan. Als twee vliegtuigen die tegenover elkaar staan dit tegelijk doen kunnen ze tegen elkaar aan komen. Dit kan leiden tot grote schade waardoor het vliegtuig niet meer kan vliegen en alle passagiers weer uit moeten stappen.

Misschien herinneren jullie je dat er afgelopen zomer een vliegtuig van de Polderbaan is gegleden toen het hard regende. Dat incident heb ik ook onderzocht.



Vraag 4

Heb je een leuke baas / werkgever?

Het bedrijf waar ik voor werk is Amsterdam Airport Schiphol, vaak simpelweg afgekort tot ‘Schiphol’ of ‘de luchthaven’. Niet te verwarren met KLM! Wij zijn eigenaar van alle infrastructuur: de terminal, de start- en landingsbanen, de parkeergarages, etc. KLM maakt dus gebruik van onze luchthaven. Ik vind het fantastisch om in zo’n dynamische omgeving te werken. Waar mag je nou lekker tussen de vliegtuigen door gaan rijden als je even geen zin meer hebt om binnen te zitten?? Vanuit mijn bureaustoel zie ik de hele dag vliegtuigen langskomen met mensen die lekker op vakantie gaan of weer thuis komen. Het bedrijf is een hele goede werkgever, met goede arbeidsvoorwaarden zoals vakantiedagen en salaris.



Vraag 5

Wat vind je het aller-leukste aan je baan?

De veelzijdigheid van de luchthaven, je raakt nooit uitgekeken. Zelfs als ik zelf op vakantie ga en als passagier door de terminal loop ben ik alleen maar naar buiten aan het kijken naar wat er allemaal gebeurt!



Vraag 6

Wat vind je het minste leuke aan je baan?

Soms vinden mensen die betrokken waren bij een incident het niet zo leuk als ik aan ze vraag om precies te vertellen wat er gebeurd is, omdat ze denken dat het gevolgen heeft voor hun baan. Dan denken ze dat ik een soort van politie ben die ze komt straffen, terwijl ik juist wil zorgen dat we allemaal kunnen leren van wat er gebeurd is voor de toekomst. Het zou leuker zijn als iedereen het belang in zou zien van incidentenonderzoek om grote ongelukken te voorkomen.



Vraag 7

Welke opleiding moet je hiervoor doen? Welke opleiding heb jij gedaan?

Voor Incidentenonderzoeker moet je een afgeronde WO-opleiding hebben, of een flinke dosis ervaring op de luchthaven. Zelf heb ik Cognitieve Psychologie gestudeerd waardoor ik vooral veel kennis heb van de menselijke fouten bij incidenten. Waarom heeft iemand deze beslissing genomen? Waarom heeft hij deze fout gemaakt? Bijna alle incidenten zijn het gevolg van een menselijke fout. Het is belangrijk dat je een sterk analytisch vermogen hebt om goed onderzoek te kunnen doen. Daarnaast is kennis van de operationele processen op de luchthaven belangrijk om te weten wat er zich allemaal afspeelt en wat de veiligste manier is. Die had ik zelf helemaal niet, omdat ik direct na mijn studie in deze functie ben gaan werken. Ik ben dus heel vaak met mensen meegereden over de luchthaven en heb veel cursussen gevolgd. Je moet namelijk wel weten hoe het had moeten gaan voordat je kan zeggen wat er fout is gegaan!



Vraag 8

Heb je dit altijd al willen doen? Als je alles mocht kiezen, wat zou dan je ultieme droombaan zijn?

Nee helemaal niet! Ik wist heel lang niet wat ik wilde worden, en heb ook een aantal verschillende studies gedaan. Pas in het derde jaar van mijn studie psychologie kwam ik in aanraking met het vakgebied ‘menselijk falen’, waarin de theorieën uit de psychologie worden toegepast in de praktijk. Tijdens mijn studie kreeg ik veel voorbeelden uit de luchtvaart waar ik heel enthousiast door ben geworden. Mijn afstudeeronderzoek heb ik op de luchthaven gedaan, en pas toen wilde ik niets anders meer! Een ultieme droombaan heb ik niet echt, zolang het maar afwisselend en uitdagend is. Luchtverkeersleider lijkt me bijvoorbeeld ook heel leuk. Een luchthaven vind ik wel de ultieme werkomgeving!



Vraag 9

Wat verdien je ongeveer? Zijn er nog doorgroei mogelijkheden?

Ik werk er nu een jaar en verdien ongeveer 2000 Euro netto. Doorgroeimogelijkheden zijn er in een groot bedrijf als Schiphol altijd, maar vaak weer op een ander vlak. Als incidentenonderzoeker ben je specialist en kan je eigenlijk alleen maar senior onderzoeker worden, en als je verder wilt groeien word je manager. Dit kan van de afdeling Incidentenonderzoek zijn, maar ook van elke andere afdeling.



Vraag 10

Maak je wel eens hele spannende dingen mee, of rare situaties?

Ik breng het grootste deel van mijn tijd door op kantoor, en daar gebeuren niet zo heel veel spannende dingen... Het spannendste vind ik zelf altijd om in mijn autootje tussen de vliegtuigen door en op de startbanen te rijden. Ondanks dat veiligheid op de luchthaven voorop staat is er geen maximum snelheid voor voertuigen, de hoofdregel is dat je niet in de weg rijdt van vliegtuigen. Dat kan betekenen dat je met 160 km/u voor een vliegtuig uit rijdt! Daarnaast zorgen de kantoormedewerkers van Schiphol ook voor het schoonvegen van de banen als het gesneeuwd heeft, en daarvoor rijd ik op een 20 meter lange vrachtwagen, midden in de nacht. Dat vind ik ook wel spannend!

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk