/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Ervaringsverhaal


Naam: Sarah
Leeftijd: 19
School: ROC Amsterdam
Schooltype: MBO
Studie: Brood & Banket

Elke stageplek is een erkend leerbedrijf


In de praktijk brengen wat je leert op school, dat is het doel van stagelopen als je studeert aan het ROC. Voor Sarah en de andere leerlingen van de afdeling Brood & Banket is het van groot belang dat ze hun vaardigheden in het echte bedrijfsleven in de praktijk kunnen brengen. Sarah ziet haar stageplek als een plek waar ze het vak goed kan leren.

'Voor dit vak moet je in de wieg zijn gelegd'

Stan de Kuiper, banketbakker van Blommestein en Sarahs stagebegeleider, is steeds op zoek naar nieuwe bakkerstalenten. Stan is een bakker die al de nodige stagiairs heeft zien komen en gaan en weet wat er van een stagiair van het ROC mag worden verwacht: ‘Het vak van banketbakker is niet eenvoudig. Je moet eigenlijk in de wieg gelegd zijn voor dit beroep, anders maak je hier weinig kans. De eisen die we stellen zijn dus hoog.’

Baan
In de praktijk stapt een behoorlijk aantal stagiairs van het ROC over van hun studie naar een vaste baan bij het leerbedrijf waar ze een aantal maanden als stagiair hebben gewerkt. Sarah is voorlopig eerst van plan haar opleiding af te maken, ondanks het feit dat bakker De Kuiper zegt: ‘Als ik nu iemand nodig zou hebben, nam ik Sarah onmiddellijk in dienst!’

'Praktijkkennis integreren we direct'

Louis Bleeker heeft in zijn rol als stage-relatiebeheerder veel contact met de leerbedrijven waar de studenten hun werkervaring opdoen. ‘Omdat we heel goed op de hoogte zijn van wat zich in de praktijk afspeelt, kunnen we dat vaak direct integreren in het onderwijs,’ zegt Louis Bleeker, Sarahs stagecoördinator. ‘Zo leveren we studenten af die weten waarover ze praten.’

Leerbedrijf
Voordat een bedrijf het certificaat ‘leerbedrijf’ heeft verdiend, gaat er een uitgebreide selectie aan vooraf door de specialisten van het ROC van Amsterdam. Want welk bedrijf zou niet graag gratis werknemers willen hebben, enthousiaste jonge volwassenen die nog bezig zijn met een gedegen opleiding? Maar zo gemakkelijk gaat het niet. De leerbedrijven die leerlingen van het ROC, afdeling Brood & Banket, een stageplaats bieden, zijn allemaal erkend volgens de hoogste normen.

Beoordeling
Wanneer de leerling eenmaal aan de stage is begonnen, houdt Louis voortdurend contact met zowel de leerling als het leerbedrijf, want een stage is voor beide partijen belangrijk. Banketbakkerij Blommestein is een oude bekende van Louis. Deze bakker verleent al jarenlang gastvrijheid aan de ROC-leerlingen en heeft een zeer goede reputatie. Aan het eind van de stage ontvangt de stagiair het zogeheten BPV-cijfer, een kwalificatie van het leerbedrijf voor het werken in de praktijk, dat samen met de cijfers die op school worden behaald, het eindcijfer vormt.

‘Misschien ben ik soms te perfectionistisch’

Sarah is dolblij met de stageplaats die ze toegewezen heeft gekregen; de komende tijd is ze een van de bakkers van de Amsterdamse banketbakkerij Blommestein. Tot haar verrassing werd ze uitgenodigd om bij deze gerenommeerde bakker stage te lopen. ‘Blommestein stond als eerste op mijn lijstje, maar ja, veel meer leerlingen van het ROC van Amsterdam willen hier hun stage lopen, want dit is een heel goede banketbakker. Dus ik was natuurlijk hartstikke blij dat ze mij wilden hebben.’

Klanten
Een van de eerste opdrachten die Sarah heeft vervuld, was het maken van vruchtenschelpen en petitfours. Wat ze nog het allerleukste vindt is dat ze, anders dan op het ROC, haar producten maakt voor échte klanten.

Techniek
‘In vergelijking met school maak je tijdens je stage veel meer producten. Op school ben je met twee bakplaten soezen bezig, hier gaat het al gauw om een stuk of tien. Hoe meer je van iets kunt maken, hoe beter je de techniek onder de knie krijgt. Op school heb ik geleerd hoe ik een slagroomspuit moet vasthouden en dat er verschillende manieren van spuiten zijn. Op mijn stageplek leer ik die verschillende technieken in de praktijk toe te passen.’

Perfectionistisch
Gecorrigeerd worden omdat je de techniek soms nog niet helemaal in de vingers hebt; ook dat is een onderdeel van de stage waar je als leerling van een beroepsopleiding mee te maken krijgt. ‘Ik vind het heel vervelend als iets niet helemaal lukt,’ zegt Sarah. ‘Ik kan er niet goed tegen als ik een bakplaat heb met soezen die niet allemaal even groot zijn. Misschien ben ik in dat opzicht ook wel te perfectionistisch. Het product moet tenslotte wel naar de klant.’

Truffels
De mensen op haar stageadres nemen de tijd om Sarah te begeleiden, ondanks dat het een bedrijf is met een enorme productie. ‘Afgelopen week moest ik bijvoorbeeld truffels doorhalen. Dat heb ik op school nog nooit gedaan. Mijn stagebegeleider, banketbakker Stan de Kuiper, deed voor hoe het moest en daarna mocht ik zelf aan de slag. Op een gegeven moment bleven de truffels hangen, en dan legt hij uit met welke beweging ze weer los van het rooster komen. Voor mij zijn dat echte leermomenten. Ik weet dat ik het vak nog beter moet leren. En dat doe ik tenslotte alleen door ergens heel veel ervaring op te doen!’

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk