|
Ervaringsverhaal
Naam: Marco Beroep: Exportmedewerker
Vraag 1 door Babette:
Hoe ben je bij deze baan gekomen?
Ik ben begonnen met vakantie werk, in de zomer liep ik mee in de loods en soms ook wat kantoorwerk. Later, toen ik een vaste baan nodig had na mijn studie ben ik bij de Consolidatie afdeling binnen het bedrijf gaan werken.
Vraag 2 door Naomi:
Komen er veel dingen uit cuba naar Nederland? Wordt er veel gehandeld met Cuba?
Op de consol (de afkorting voor Consolidatie, oftwel samenvoegen van goederen) werken we met een vast aantal bestemmingen, en Cuba is daar niet bij. Hoeveel handel er met Cuba gedreven word durf ik niet te zeggen.
Vraag 3 door Robin:
Wat doe jij precies de hele dag?
De consol werkt in drie diensten, ochtend, dag, en avond. Dit komt omdat luchtvracht de hele dag door gaat. ´s Ochtends vroeg moeten er zendingen voor Fokker naar Atlanta in Amerika worden klaar gemaakt, en dat vliegtuig vertrekt erg vroeg. Overdag zijn we voornamelijk bezig met het boeken van ruimte aan boord van vrachtvliegtuigen bezig. Deze ruimte gebruiken we voor goederen van regio kantoren door heel Nederland heen. Door zendingen van verschillende klanten bijelkaar naar één bestemming te sturen, verdienen we ons geld. Dat heet consolideren. ´s Avonds worden de goederen aangeleverd door vrachtwagens en bijelkaar gevoegd in onze loods op Schiphol door de loodsmedewerkers. Tegelijkertijd voegen we op kantoor alle benodigde douane documenten en export papieren bijeklaar. Als dat alles klaar is word het uiteindelijk aangeleverd bij de airline, bv. KLM of Martinair. Alle tijd die hiertussen overblijft word gebruikt voor het eeuwenoude ritueel van koffie drinken.
Vraag 4 door Marianne:
Kom je veel aparte of leuke dingen tegen die geexporteerd worden?
Het grootste deel is heel standaard. Maar zo af en toe komt er wat bijzonders langs. Zo heeft ons bedrijf Formule 1 wagens, Harley Davidsons, hele vliegtuigmotoren, en zelfs levende wormen verstuurd.
Vraag 5 door Chris:
Bij wat voor bedrijf werk je precies?
Road Air is een export en import bedrijf. We krijgen dus goederen toegestuurd die we daarna naar klanten in Europa verschepen, of we versturen het voor Nederlandse klanten naar het buitenland. We hebben zelf geen vliegtuigen, dus we boeken ruimte bij airlines en die versturen het voor ons.
Vraag 6 door Bas:
Vind je het leuk werk? En zo ja, wat vind je er leuk aan?
Wat ik het leukste aan dit werk vind is het internationale aspect. Je bent veel bezig met klanten en vervoerders uit het buitenland om te zorgen dat alles goed verstuurd word en op tijd afgeleverd word.
Vraag 7 door Bert:
Is een een bepaalde opleiding nodig voor dit werk?
Het is niet nodig, maar je kunt een opleiding Logistiek volgen. Als je een opleiding gevolgd heb krijg je meer geld, en dat is altijd goed.
Vraag 8 door Myrthe:
Wat voor dingen exporteren jullie allemaal?
Het overgrote deel is heel standaard spul, zoals computer onderdelen, machine onderdelen, kleding. Maar ook medicijnen voor Unicef, of gevaarlijke goederen, zoals explosiefen of radioactief materiaal. Voor dat laatste zijn natuurlijk speciale verpakkingen nodig om te zorgen dat alles goed gaat.
Vraag 9 door Ben:
Waarom ben je deze baan gaan doen?
Het was voor mij voornamelijk gemak, aangezien ik al een achtergrond bij het bedrijf vanwege mijn vakantie werk.
Vraag 10 door Kyle:
Exporteren jullie alleen bepaalde soort goederen, of gewoon alles?
Niet alles mag zomaar verstuurd worden. Voor het grootste deel kan het gewoon geexporteerd worden, maar bepaalde gevaarlijke goederen hebben speciale vergunningen nodig die heel duur zijn. Sigaretten zijn ook ingewikkeld omdat daar belastingen over betaald moeten worden. Voor de rest word voornamelijk gekeken of het exporteren voor ons wel geld opleverd. |
Meer resultaten:
Gevonden in andere categorieën:
|
|
|