|
Ervaringsverhaal
Naam: Marlene Rhemrev Beroep: Personeel en Arbeid Manager
Vraag 1
Wat houdt jouw baan precies in?
Het mede bepalen en realiseren van de ondernemingsdoelstellingen, het ontwikkelen, implementeren en (doen) uitvoeren van het personeelsbeleid, alsmede het verrichten van de operationele werkzaamheden.
Vraag 2
Hoe ziet jouw typische werkdag eruit ?
Het voeren van werkbesprekingen, meedoen aan vergaderingen/overlegvormen, het invoeren van ziek of herstelmeldingen, het voeren van gesprekken met medewerkers en het schrijven van brieven aan medewerkers of externe partijen.
Vraag 3
Moet jij wel eens iemand ontslaan of ander vervelend werk doen?
Ja, dat gebeurd wel, gelukkig niet veel. Sommige gesprekken zijn moeilijk of lastig te noemen, maar het leuke dan is dat je er altijd wel uitkomt met elkaar. Ontslaan komt maar heel zelden voor en is nooit leuk, meestal betekent dit de gang naar de rechter. Hoewel dit een van de minder leuke kanten is van dit beroep, is het ook wel heel leerzaam om zo’n ontslagtraject mee te maken. Ik heb hiervoor ook wel eens in de rechtzaal gezeten om gehoord te worden.
Vraag 4
Heb je een leuke baas / werkgever?
Ja, mijn twee bazen (directeuren van twee BV’s waar ik voor werk) laten mij vrij in mijn doen en laten. Ik bepaal zelf wat prioriteit heeft en wat niet. Ook de hoeveelheid van aandacht kan ik zelf bepalen. Natuurlijk verwachten ze wel het een en ander van me en is mijn werk niet helemaal vrijblijvend. Als mede lid van het Management Team heb je natuurlijk ook veel verantwoordelijkheden.
Vraag 5
Wat vind je het allerleukste aan je baan?
De vrijheid die ik heb om zelf onderwerpen aan te kaarten, en de mogelijkheid en noodzaak tot het continue verder leren. Je bent als P&O’er nooit uitgeleerd, maar moet je zelf constant blijven bijspijkeren (op gebied van arbeidsvoorwaarden, wettelijke regelingen, nieuwigheden op het gebied van P&O) etc. etc.
Vraag 6
Wat vind je het minste leuke aan je baan?
Dat je soms inderdaad lastige gesprekken moet voeren, slecht nieuws moet brengen aan medewerkers en als P&O’er sta je er alleen voor in het bedrijf (ik heb geen directe collega’s op mijn afdeling en kan dus nooit eens even lekker schelden of zeuren over het een of ander…).
Vraag 7
Welke opleiding moet je hiervoor doen? Welke opleiding heb jij gedaan?
HBO Personeel & Organisatie, of Personeel en Arbeid. Ik zelf ben het vak min of meer ingerold, ik heb ooit PABO gedaan.
Vraag 8
Heb je dit altijd al willen doen?
Nee, maar gaandeweg in mijn carrière op kantoor leek me dit wel erg leuk. Tot nu toe een hele goede keuze geweest om over te schakelen op P&O.
Vraag 9
Wat verdien je ongeveer? Zijn er nog doorgroei mogelijkheden?
Ik verdien 3487 euro bruto per maand om precies te zijn, dit is voor 40 uur (ik werk zelf maar 32 uur). Doorgroeimogelijkheden in functie niet, maar qua opleiding en ervaring genoeg.
Vraag 10
Maak je wel eens hele spannende dingen mee, of rare situaties?
Ja, bijvoorbeeld een faillissement. Van de 1 op de andere dag waren toen 159 medewerkers hun baan kwijt inclusief mijzelf. Tot werd er van mij verwacht dat ik de afwikkeling goed zou regelen (inschrijven CWI, contacten UWV, collectieve inschrijving UWV inplannen etc.). Ook heb ik wel meegemaakt dat een medewerker die het met bepaalde zaken niet eens was, een stoel door de ruiten heeft gegooid (en geloof me… dat is geen reden voor ontslag op staande voet volgens de rechter!). Ook ben ik wel eens bedreigd, maar ik heb ook wel eens een grote bos bloemen ontvangen van een medewerker waarvoor ik iets geregeld had.
|
Meer resultaten:
Gevonden in andere categorieën:
|
|
|