Ervaringsverhaal
Naam: Loes School: ogeschool van Amsterdam Schooltype: HBO Studie: Media en Informatie Management
Vraag 1 door Tjoppy (15):
Hoi Loes, wat doe je precies tijdens je studie, ik bedoel moet je ook doe-dingen doen of lijkt het een beetje op de middelbare school?
We doen zeker ook doe-dingen. De eerste vijf weken van het jaar krijgen we alleen maar theorie. Na die vijf weken begin je met het eerste project. Het lijkt totaal niet op de middelbare school! Vaak zit je met 200 mensen in een hele grote zaal te luisteren naar de leraar. Zo’n les noemen we een hoorcollege. Daarnaast heb je ook instructiecolleges en dat gebeurt in een gewoon lokaal zoals je die van de middelbare school kent. In die colleges doen we meer‘doe-dingen. We maken opdrachten, kijken filmpjes enzovoort.
Vraag 2 door Steph (16):
Wat kun je er mee worden?
Dat ligt eraan welke richting je kiest. Op het MIM kun je namelijk uit vier richtingen kiezen. In het eerste jaar oriënteer je je op de mogelijkheden en aan het eind van het eerste jaar kies je een van de volgende richtingen: redacteur/productmanager, informatiemanager, uitgever/marketingmanager, reclame-, marketing- en communicatiemanager. Een paar voorbeelden van beroepen zijn:
Bureauredacteur, redactie- of productiecoördinator, of uitgever bij een uitgeverij van tijdschriften als Elle of Quote of boeken als Wolters-Noordhoff.
Producent bij een televisiemaatschappij als John de Mol of Yorin.
Bladmanager of mediamanager bij tijdschriften of kranten zoals Oor, Volkskrant of Viva.
Manager bij een uitgeverij zoals Reed-Elsevier, Sanoma of de Bezige Bij.
Uitgever of exploitant van multimedia als cd's, cd-roms en sites
Vraag 3 door Abdoela (16):
Hoe ziet de opleiding er uit?
De opleiding bestaat uit twee fasen: een gemeenschappelijke propedeuse van een jaar en een hoofdfase van drie jaar.
In de hoofdfase word je opgeleid voor het vak waarvoor je hebt gekozen en loop je een lange, beroepsvoorbereidende stage. De totale studieduur van de opleiding is vier jaar. Per studiejaar moet je 60 studiepunten behalen. Een studiepunt staat voor 28 uur studie. In het totaal moet je 240 studiepunten behalen. De opleiding is een voltijdse studie.
Vraag 4 door Minke (16):
Hoe wist je dat je deze studie wou doen? Ik zit in 4 havo maar ik weet nog niks!!
Het leek me altijd al leuk om op de redactie van een tijdschrift of krant te werken of misschien wel bij de televisie. Vorig jaar kwam ik er pas achter dat deze studie bestond. Toen heb ik een open dag bezocht en wist ik zeker dat dit de studie was die ik zocht!
Als jij ook belangstelling hebt voor boeken, tijdschriften en kranten, maar ook nadenkt over de vormgeving en de stijl van de inhoud dan moet je zeker eens naar een open dag komen!
Vraag 5 door Job (15):
Mijn zus doet Communicatie en zij wil ook bij een tijdschrift werken, weet jij wat het verschil is tussen jullie studies?
Beste Job, ik zou het je niet kunnen vertellen, omdat ik de studie Communicatie niet goed genoeg ken. Misschien als jouw zus deze antwoorden leest dat zij dan wel het verschil kan ontdekken. Wat ik wel denk is dat je bij Communicatie veel meer economie krijgt dan bij MIM.
Vraag 6 door Cor (14):
Wat vind je het leukst aan je studie Media en Informatie Management?
Goeie vraag. Eigenlijk vind ik alles leuk aan de opleiding. De lessen zijn interessant en de opdrachten zijn leuk. Het is leuk om met een groep een product te ontwikkelen. Ook worden er soms gastcolleges gegeven door (belangrijke) mensen die bijvoorbeeld bij een reclamebureau werken of bij een tijdschrift. Die komen dan vertellen over hoe het er bij hun op het werk aan toe gaat en wat ze allemaal doen. Op deze manier krijg je een goed beeld van waar je later terecht zou kunnen komen.
Vraag 7 door Tanja (15):
Doen jullie ook veel met computers?
Ja we doen best wel veel met computers. Allereerst werk je natuurlijk alle verslagen en projecten uit op de computer, maar we hebben ook vakken waarbij je leert met bepaalde computerprogramma’s om te gaan. Ook krijgen we het vak ‘websitebouw’, waar je dus op een professionele manier leert een website te maken.
Vraag 8 door Johnny Knoxville (15):
Hoe vaak in de week moet je naar school en heb je ook veel tussenuren?
We hebben in ieder geval één dag in de week vrij. De overige vier dagen heb je meestal zo’n vier uurtjes les. Bij sommige lessen moet je verplicht aanwezig zijn, maar bij de meeste niet. Je kunt dan zelf uitmaken of je gaat. Maar verstandig is om natuurlijk alle lessen te volgen ;)
Het komt inderdaad wel eens voor dat je een tussenuur hebt, maar de roostermakers zorgen ervoor dat dat er zo min mogelijk zijn. In een tussenuur gaan we meestal even lekker naar buiten en drinken we een kopje koffie. Je kan ook de mediatheek even induiken en achter de computer kruipen.
Vraag 9 door Tamara (16):
Wat wil jij er eigenlijk mee worden?
Ik weet nog niet precies wat ik wil worden. Je kunt veel kanten op met deze studie. Je kunt werken op een reclamebureau, bij een tijdschrift, een krant of bij de televisie. Redacteur van een leuk blad lijkt me wel wat, maar dat weet ik nog niet zeker.
Vraag 10 door ”Ik wil weekend” (15):
Is het een creatieve opleiding? Ik bedoel dat je ook echt iets maakt voor een blad of voor de televisie?
Het is zeker een creatieve opleiding. Op dit moment zijn we bezig met een opdracht van de Volkskrant. De Volkskrant heeft ons gevraagd een informatieproduct (dat kan van alles zijn: een website, een folder, een bedrukt T-shirt etc.) te maken voor studenten die voor het eerst op kamers gaan en tegelijkertijd moeten we er voor zorgen dat meer studenten de Volkskrant gaan lezen! We moeten niet alleen verzinnen wat we er allemaal inzetten, maar we moeten ook bedenken hoe het eruit moet komt te zien. Als je dat allemaal op papier hebt ga je het product ook daadwerkelijk maken. Om een leuk product te maken heb je dus zeker een beetje een creatief brein nodig!
Vraag 11 door Annebé (16):
Wat is marketing precies en wat kun je er mee?
Marketing draait om vier P’s. De vier P’s staan voor: prijs, promotie, plaats en product.
Verkoop, reclame, de prijs van het product en de plaats waar het wordt verkocht dat zijn dé belangrijke marketingactiviteiten. Marketing omvat in principe alle activiteiten die de koper en verkoper dichter bij elkaar brengen.
Vraag 12 door Stijn (15):
Kun je makkelijk een baan vinden als je deze studie hebt gedaan?
Kranten, tijdschriften, boeken en televisie zullen waarschijnlijk altijd wel blijven bestaan
De maatschappij verandert tegenwoordig in een steeds sneller tempo. Door technologische, maatschappelijke en economische ontwikkelingen is vooral de groei in de communicatie- en mediabranche enorm. Alle informatie, producten en diensten die ontstaan moeten worden gecommuniceerd (verpakt en verkocht). Banen zullen er op gebied dus altijd bijkomen.
Vraag 13 door Dylan (17):
In welke stad doe jij MIM en is het daar gezellig? Ik wil namelijk straks op kamers maar ik weet niet in welke stad.
MIM is een opleiding van de Hogeschool van Amsterdam. Dit is ook de enige plek in Nederland waar je de studie MIM kan vinden. De school staat in Amsterdam Amstel. Vijf minuten in de metro en je bent in hartje Amsterdam. Amsterdam is natuurlijk een hele gezellige en drukke stad maar het is wel errug moeilijk om er een kamer te vinden. Maar als ik jou was zou ik het zeker proberen!
Vraag 14 door Aniek (15):
Kun je deze opleiding ook doen als je al volwassen bent? Zo ja waar? En wat is
er gebeurd met de opleiding Boekhandel & Uitgeverij?
Ik neem aan dat je je gewoon in kan schrijven voor de studie, maar zeker weten doe ik het niet. Surf even naar de site van de school www.mim.hva.nl daar is vast wel meer informatie te vinden. De Frederik Müller Academie bestond uit twee richtingen, Boekhandel en Uitgeverij (BU) en Informatiemanagement en informatiedienstverlening (IDM). Het vakgebied van deze twee opleidingen is zodanig in beweging dat de beroepen elkaar gaan aanvullen en overlappen. Daarom zijn de opleidingen nu gefuseerd in het Instituut voor Media en Informatie Management. |
Meer resultaten:
Gevonden in andere categorieën:
|