|
Ervaringsverhaal
Naam: Arina Beroep: Commercieel vertegenwoordiger
Vraag 1 door Laura:
Wat houdt je werk precies in?
In Sevilla opereren verschillende excursie organisaties. Mijn bedrijf organiseert excursies van een halve dag door de stad. Officieel ben ik salesvertegenwoordiger en moet ik er voor zorgen dat andere organisaties (reisbureaus in binnen- en buitenland, hotels, krantenstands op straat, etc.) de excursies verkopen aan de toeristen. Zelf verkoop ik dus niet maar wel moet ik er voor zorgen dat anderen willen en kunnen verkopen. Met “willen” bedoel ik de verschillende organisaties overtuigen van hun voordeel bij samenwerking (het uitstekende product wat ze verkopen en de commissies die ze hier voor krijgen). Met “kunnen” bedoel ik dat ik er voor moet zorgen dat ze over voldoende informatie en publiciteit beschikken om het product ook daadwerkelijk goed aan de man te kunnen brengen. Daarnaast regel ik al het betalingsverkeer met deze verschillende organisaties.
Vraag 2 ook door Laura:
Welke opleiding heb je hiervoor gevolgd?
Hier is geen specifieke opleiding voor. Een beetje mensenkennis en een open instelling. Bereid zijn om naar de mensen te luisteren en weten hoe je ze moet stimuleren om meer hun best te doen voor de verkoop.
Mijn opleiding: Communicatie Creatief + 1 jaar Spaans
Vraag 3 door Gitta:
Heb je niet veel last van de Spaanse mannen?
HaHa, nee hoor, dat is een fabeltje uit de jaren 70 en dan vooral rond het kustgebied. Er is wel degelijk een groot cultuurverschil maar dat is maar hoe je er zelf mee omgaat. Mannen zijn hier misschien iets opdringeriger maar ook hier is de emancipatie ingetreden (ook al lopen ze wel iets achter...).
Vraag 4 door Stuart:
Wat voor excursies doen jullie? Ga ja zelf ook mee?
Excursies met een engelse dubbeldekker door verschillende delen van de stad. Daarna een stadswandeling met gids door het oude centrum, waar de bus niet in kan. Zelf ga ik nooit mee want de tour wordt begeleid met uitleg op CD. De gidsen van de stadswandeling hebben een gespecialiseerde HBO opleiding van 3 jaar. Gids worden is hier niet makkelijk.
Vraag 5 door Marjolijn:
Waarom Spanje? Hoe ben je er terecht gekomen?
Omdat Spanje gewoon een vreselijk mooi land is. Het heeft niet alleen mooie kusten en een goed klimaat, maar ook een schitterend binnenland met veel ruimte en natuur. Zelf ben ik gek op natuur en paarden en zou hier graag ooit m´n werk van maken. Ik ben hier naar toe gekomen met een VSB beurs van het NUFFIC (vraag je aan bij bureau internationalisering bij jou op school) om een jaar Spaans te studeren. Daarna had ik het geluk gelijk werk te vinden. Ik heb onlangs een klein boerderijtje gekocht wat ik aan het opknappen ben. Nu alleen nog de paarden... :-)
Vraag 6 door Hanko:
Was het lastig huis en werk te vinden in Spanje?
Een huis niet (tenzij je natuurlijk naar Barcelona of Madrid gaat), maar werk wel. Er is hier gewoon niet zoveel werk. We zijn/ waren in Nederland erg verwend. Ik denk dat ik ondertussen al 100 sollicitatiebrieven gestuurd heb, waarvan 3 serieus gereageerd hebben. Lager geschoolde banen zijn er voldoende maar hogergeschoolde... erg moeilijk. Vooral ook omdat dat de banen zijn waar je een kruiwagen nodig hebt, het neefje van de baas, etc. Als buitenlander begin je onderaan en werk je twee keer zo hard. Ondanks een goede opleiding en 5 talen.
Vraag 7 door Jermaine:
Zou je je werk onderbrengen in de sector toerisme of communicatie?
Communicatie en Marketing. Ik heb in principe geen contact met de toeristen.
Vraag 8 door Floor:
Kun je beschrijven hoe een dag er voor jou uit ziet?
Ik werk halve dagen en deel mijn tijd in zoals ik dat wil. Ik heb geen officiële uren. Mijn uren hangen af van hoe het de klant uitkomt. Ik sta op zo laat als ik wil. Ergens tussen 7 uur en 11 uur. Hangt een beetje van hoog- of laagseizoen af. Ik ga naar kantoor en haal een lijst met klanten op die ik moet bezoeken (in principe heb ik maandelijks contact met alle klanten, maar soms treden er tussentijds problemen op). Praat met mijn bazin over probleempunten of nieuwe verkooppunten. Vervolgens ga ik de straat op en bezoek in 4 uur zo´n 10 klanten. Maak een praatje over hoe het met ze gaat, of er veel toeristen zijn en of ze veel problemen ondervinden tijdens de verkoop. Knelpuntanalyse. Vervolgens controleer ik of er voldoende promotiemateriaal is en regel de betalingen en commissies van wat ze die maand verkocht hebben. Zo wandel ik hele dagen door de stad. Drink tussendoor koffie of ontbijt met vrienden in een bar (is normaal hier). Vervolgens weer terug naar kantoor en even met de bazin bespreken wat er zoal gebeurd is. Alles noteren in zowel het kasboek (geld) als logboek (knelpuntanalyse). En vervolgens lekker naar huis, siësta of eten met vrienden. Afhankelijk van de klanten doe ik ´s middags ook nog wel wat, maar in de regel ben ik vrij.
Opmerking: Ik werk op commissie basis. Als ik mijn werk slecht doe in 10 uur per dag, verdien ik niets. Als ik mijn werk goed doe in 4 uur per dag verdien ik goed. Het vergt veel zelfdiscipline omdat er weinig controle is van bovenaf, behalve de maandelijkse verkoopcijfers.
Vraag 9 door Heaven:
Houden jullie ook echt siësta ’s middags?
JAAAAAAAAAA!!! Maar alleen in de zomer. Het is onmogelijk om met temperaturen boven de 35 graden de straat op te gaan. Van juni t/m september slaap ik van 3 tot 6. ´s Avonds ben ik dan vaak tot 2 uur op straat en sta om 7 uur weer op (is het nog lekker fris om te werken).
Vraag 10 door Loes:
Heb je veel tijd om in de zon te zitten?
Zon!? Ik probeer zoveel mogelijk in de schaduw te blijven, maar ook in de schaduw verbrand je als je heel de dag op straat bent. De lekkerste maanden om van de zon te genieten zijn september tot mei. Gewoon lekker op een terrasje met 20 graden.
Vraag 11 door Christel:
Woon je het hele jaar in Spanje of alleen in het hoogseizoen?
Ik woon het hele jaar door in Spanje. Momenteel heb ik weinig werk maar er zijn genoeg andere dingen te doen. Momenteel train ik de paarden voor een ander. Het lagere loon van het laagseizoen compenseer ik met het hogere loon van het hoogseizoen.
Vraag 12 door Bo:
Waar moet je goed in zijn om commercieel medewerker te kunnen worden?
Praten, kletsen, lullen, ouwehoeren en vooral luisteren. Er is veel concurrentie en je moet bij de mensen die jouw product verkopen positief in gedachten blijven hangen zodat ze niet de producten van de concurrent gaan verkopen. In theorie zou je denken dat mensen het beste product willen verkopen, in de praktijk verkopen ze het product van diegene die ze het beste ligt.
Ik heb in anderhalf jaar een stabiele klantenkring opgebouwd door goede relaties op te bouwen. Ik hoop en denk dat mijn klanten mij zien als een iemand die met regelmaat langskomt, geïnteresseerd is in hun persoonlijk alswel het werk, betrouwbaar en probleemoplossend. Ik probeer altijd stabiel, geïnteresseerd en serieus over te komen, met een luisterend oor. Problemen moeten direct opgelost worden.
Ook moet je flexibel zijn en openstaan voor nieuwe mogelijkheden. Niet bang zijn om op de mensen af te stappen en vaak een beetje aandringen en doorzeuren, zonder zwaar op de hand te worden.
En ook al heb je een rotdag, blijven glimlachen. Knop omdraaien en positief denken. |
Meer resultaten:
Gevonden in andere categorieën:
|
|
|