|
Ervaringsverhaal
Naam: Sarah Leeftijd: 19 School: ROC Amsterdam Schooltype: MBO Studie: Brood & Banket
Het was voor Sarah wel even wennen om weer naar school te gaan na de zomervakantie. Inmiddels heeft haar leven weer een duidelijk ritme: ’s ochtends om acht uur op de fiets naar school, ’s middags en ’s avonds huiswerk maken en zo nu en dan oppassen als bijbaantje.
Soesjes
De lessen zijn in volle gang, en haar nieuwe praktijkdocent Alex van Ewijk laat haar klas zien hoe je soesjes maakt. In het tweede jaar zouden de leerlingen dat inmiddels moeten kunnen, maar het luistert allemaal erg nauw. Sarah heeft vooral moeite met het doseren van het beslag, zodat elk soesje ongeveer de juiste maat heeft. Ze ziet haar docent dan ook als een echte vakman: hem lukt het iedere keer wel. Sarah: 'Hij heeft mij al een paar handige trucjes geleerd zodat alle gebakjes er op het oog hetzelfde uitzien. Dit is ook wel nodig, want als je iedere week steeds weer dezelfde producten moet maken, kun je ze niet allemaal stuk voor stuk gaan passen en meten. Meneer Van Ewijk is een echte vakman en ik kan veel van hem leren.'
Vakman
Opleidingsmanager Rein Niesing: 'Je kunt nog zo vernieuwend bezig zijn in het onderwijs en de boel helemaal anders willen aanpakken, hier op school blijft het essentieel dat je als docent een vakman bent. In de praktijklessen betekent dat eerst voordoen, daarna leerlingen aansturen het zelf te doen, en tot slot evalueren hoe het is gegaan. Is het geworden wat ze wilden, of hadden ze het anders moeten aanpakken? Als docent moet je leerlingen steeds stimuleren het beste product neer te zetten. Dat kan alleen als de docent gepassioneerd met het vak bezig is.'
Didactisch
Pedagogische en didactische kwaliteiten, daar moeten docenten ook over beschikken. Welke verschillen zijn er tussen leerlingen? Leren, wat is dat nu precies? Rein: 'Niveau-2-leerlingen, zoals Sarah, hebben begeleiding en structuur nodig. Je kunt als docent zeggen: ik wil dat je het zus of zo doet, maar de kunst is ze er daarna ook in te begeleiden. De praktijk leert dat ze het niet alleen kunnen. Dat aspect mag je nooit uit het oog verliezen. Daarnaast ben je als docent ook bezig met de maatschappelijk-culturele vorming van leerlingen. Dat kunnen communicatieve zaken zijn, maar ook houdingsaspecten en sociale vaardigheden. In dat opzicht ben je ze door de jaren heen eigenlijk aan het opvoeden voor de maatschappij.'
Meer weten over het ROC van Amsterdam?
'Met nostalgie denk ik terug aan die vrijdagavonden'
De eerste jaren van zijn loopbaan heeft praktijkdocent Alex van Ewijk doorgebracht in verschillende bakkerijen. Uit die periode dateert zijn liefde voor het bakkersvak. Met nostalgie kijkt hij soms terug op de vrijdagavonden die traditioneel zeer druk zijn in de meeste bakkerijen als alles klaar moet worden gemaakt voor de drukke zaterdag. Ook de sinterklaasperiode is altijd druk, maar volgens Alex juist 'oergezellig'.
Praktijk
Mist hij de praktijk van de echte warme bakker? 'Nee, het was een mooie tijd, maar de uitdaging die ik nu heb met de leerlingen is minstens zo groot. Wanneer ze iets op een mooie manier in de praktijk brengen dat ik hen heb geleerd, geeft me dat een heel goed gevoel.'
Vaardigheid
'Ik heb het erg naar mijn zin op het ROC,' zegt Alex. 'Het leuke is natuurlijk dat je met allerlei uiteenlopende leerlingen te maken krijgt. Je moet ervoor waken om te snel een oordeel te vormen over een bepaalde leerling. Dat kan eigenlijk pas goed als je hen een langere tijd volgt. Sommige leerlingen hebben een bepaalde vaardigheid heel snel in hun vingers, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan ook in alles goed zijn. Er zijn ook leerlingen die wat langzamer zijn, maar die dan wel een beter overzicht van het praktijkvak hebben. Dus daarom zeg ik altijd: oordeel niet te snel.'
Meer weten over het ROC van Amsterdam?
'Ik weet nog niet wat ik met mijn studie wil doen'
Jelleke is Sarahs klasgenootje en ook haar beste vriendin. In tegenstelling tot Sarah, weet Jelleke nog niet precies wat ze wil gaan doen met haar opleiding Brood & Banket. 'Het is een leuke studie en Sarah en ik leren veel van elkaar.'
Leerlingen weten of een docent zijn vak beheerst
Vol bewondering kan Sarah kijken naar het fijne handwerk van praktijkdocent Alex van Ewijk. 'Hij is een man van wie ik veel kan leren', zegt Sarah. Inmiddels heeft ze al een paar fijne kneepjes van het vak van hem geleerd. De leerlingen op het ROC hebben al heel snel door welke docent het vak goed beheerst. 'Neem meneer Blom,' zegt Sarah, 'die kan prachtige letters spuiten.'
Meer weten over Sarah? |
Meer resultaten:
Gevonden in andere categorieën:
|
|
|