/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Yuverta


Wellantcollege biedt aantrekkelijk eigentijds onderwijs in de vorm van natuurlijk leren. Dit vraagt een andere aanpak van de school. Het wijkt af van de traditionele manier van denken over onderwijs en leren. Wellantcollege geeft op de volgende manieren vorm aan natuurlijk leren:

1 - leren kiezen
Bij natuurlijk leren nemen leerlingen hun studieloopbaan in eigen hand: ze kiezen zelf wat en hoe ze willen leren. De docent vervult een coachende rol en prikkelt de leerwens door aan te sluiten op de interesse en het niveau van iedere leerling.

2 - authentieke leeropdrachten
Aan het begin van het schooljaar stellen leerlingen samen met docenten leer- en ontwikkellijnen op. In de leerlijnen staan vaardigheden. De ontwikkellijnen zijn gekoppeld aan persoonlijke kwaliteiten.

Bij het uitvoeren van prestaties spreken leerlingen hun kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten aan, en leren deze verder te ontwikkelen. Een prestatie is een realistische opdracht voor een opdrachtgever uit de praktijk, vaak van buiten de school.

3 - integratie van leeraspecten
Tijdens de prestaties, grotere en complexe vraagstukken, vallen uiteenlopende leeraspecten samen. Een leerling leert bijvoorbeeld organiseren, doet vakinhoudelijke kennis op en raakt bedreven in samenwerken.

4 - context
Leren gebeurt altijd en overal. Niet alleen hier en nu, maar ook in vervolgonderwijs en tijdens een baan. Natuurlijk leren bereidt leerlingen op een praktische manier voor op een samenleving die voortdurend verandert.

5 - meervoudige intelligentie
Natuurlijk leren betekent voor Wellantcollege dat leerlingen zich zo breed mogelijk ontwikkelen: ze leren hun hoofd, hart en handen te gebruiken. Drie even belangrijke onderdelen bij de persoonsontwikkeling van ieder mens.

6 - samenwerken
Leren is een sociaal proces. Leerlingen leren door samen te werken. Zowel met hun docent in de rol van coach en expert, met de opdrachtgever, als met hun medeleerlingen. Ze leren door fouten te maken en daar weer van te leren.

7 - variatie
Variatie speelt een cruciale rol in natuurlijk leren: leerlingen kiezen zelf een taak, maar ook de werkvorm en het perspectief. Om met het laatste te beginnen: leerlingen geven zelf aan op welke leer- en ontwikkellijnen ze zich verder willen bekwamen. Ze benoemen hun eigen leerdoel. Vervolgens maken ze zelf een plan van aanpak en bepalen zelf hun verdere keuzes op basis van een regelmatige terugkoppeling met de opdrachtgever.

8 - reflectie
Via reflectie krijgen leerlingen zicht op hun eigen ontwikkeling. 'Wie ben ik?', 'wat wil ik?' en 'wat kan ik?' zijn vragen die leerlingen steeds beter leren beantwoorden. Een hulpmiddel hierbij is het persoonlijk portfolio, een overzicht met bewijsstukken van de geleverde prestaties die iedere leerling verzamelt. Reflectie begint al bij het nabespreken van iedere prestatie.

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk