|
Hoe regelt u een opleiding, cursus of training voor uw personeel?
Werkgevers kunnen werknemers in principe zelf opgeven voor een opleiding, cursus of training. Omdat de vele scholingsinstituten allemaal andere inschrijvingsregels, termijnen en voorwaarden hanteren, is het raadzaam een deskundige te laten adviseren. Raadpleeg daarom de persoonlijk adviseur van uw O&O-fonds of Kenniscentrum beroepsonderwijs bedrijfsleven. Of ga naar een leerwerkloket bij u in de buurt.
Wilt u zelf actie ondernemen bij het plannen van opleidingen, houd rekening met de volgende punten van aandacht:
- Leg contact met de aanbieder van de opleiding of cursus die u voor uw werknemer heeft uitgezocht. Vraag een informatiepakket aan en bepaal of deze opleiding of cursus inderdaad oplevert wat u ervan verwacht.
- Let naast de inhoud van de opleiding of cursus ook op de termijn waarop die wordt gegeven. Kan de werknemer op elk moment beginnen of moet hij wachten tot het nieuwe schooljaar in september start? Veel ROC’s zijn bezig alternatieve instapmomenten te organiseren, zodat cursisten niet langer afhankelijk zijn van één startdatum.
- Overleg van begin af aan regelmatig met de werknemer die een opleiding gaat volgen. Vraag hem het informatiepakket goed door te nemen en vragen te stellen als iets onduidelijk is. Bepaal samen het moment van aanvang van een opleiding. Past dit bij de huidige werkdruk? Moet het dagelijkse werk worden aangepast aan de opleiding? Zaak is zowel problemen op het werk als in de opleiding te voorkomen.
- Let op de inschrijvingstermijn. Voor sommige opleidingstrajecten opent de inschrijving al een half jaar voordat de eerste cursusdag start. En vol=vol, dus zorg dat u uw werknemers tijdig inschrijft. Restitutie van het lesgeld is bij tijdig annuleren en een geldige reden vrijwel altijd mogelijk.
- Vraag de aanbieder naar mogelijkheden om een deel van de studiekosten vergoed te krijgen. Voor sommige vormen van scholing is subsidie beschikbaar.
- Soms kan het voordeliger zijn om twee werknemers of meer gelijktijdig dezelfde opleiding of cursus te laten volgen. Denk aan een cursus Klachtenbehandeling, die zowel voor de telefoniste als voor de verkoopmedewerker van belang kan zijn. Informeer bij de aanbieder altijd naar de mogelijkheden.
- Sommige opleiders geven de scholing niet op locatie, maar in het bedrijf zelf. De zogeheten in company trainingen besparen u tijd, geld en moeite. Denk aan een computercursus voor het voltallige personeel, waarvoor u slechts een middag of ochtend hoeft vrij te maken.
Heeft u vragen over leren en werken binnen uw organisatie, bel de informatielijn: 0800-1618
|
|
|
|