|
Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis
“Medewerkers laten inspelen op veranderingen.”
Als hoofd opleidingen zorgt Monique Kloks (33) ervoor dat de deskundigheid van het personeel van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis up-to-date blijft. “Het personeel moet inspelen op veranderingen,” zegt Monique. In het Nijmeegse ziekenhuis werken zo’n drieduizend mensen, de meeste in de verpleging.
In een modern atrium met veel tropische planten is het een komen en gaan van doktoren en verplegers. “Zij zijn natuurlijk ons belangrijkste kapitaal. Door het nieuwe systeem in de gezondheidszorg moeten we een concurrentieslag aangaan met andere ziekenhuizen. De verwachting is dat er van de honderd ziekenhuizen in Nederland zestig overblijven. Daar willen we bij horen. Dat kan alleen als onze mensen goed beslagen ten ijs komen.”
De patiënt is een klant
Klantgerichtheid is een van de wapens die het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in de concurrentiestrijd gooit. “Dat vraagt om een bewuste houding van onze medewerkers,” zegt Monique. “Iemand is geen patiënt meer, maar een klant. Tegelijkertijd moeten we meer kostenefficiënt gaan werken en kwalitatief hoogwaardige zorg blijven leveren. Dat eisen de verzekeringsmaatschappijen en de overheid nu eenmaal.”
De nieuwe gezondheidszorg vraagt om een mentaliteitsverandering bij de medewerkers. Hoe pakt het CWZ dat aan? “We hebben tientallen projecten lopen. Zo proberen we het leiderschap binnen de organisatie sterker te maken. Alle leidinggevenden hebben daar dit jaar trainingen voor gevolgd. Ook hebben we een nieuwe functie, die van senior verpleegkundige. De senior probeert veranderingen door te voeren op de werkvloer. Dan moet je de directe collega’s wel meekrijgen in die veranderingen. Zo’n nieuwe functie zorgt in het begin voor veel vraagtekens.”
Development Center
Om de senior verpleegkundigen te laten wennen aan de nieuwe functie, hebben Monique en haar afdeling een Development Center opgericht. “Daar kan een senior verpleegkundige de belangrijkste praktijksituaties oefenen. Ze leert hoe medewerkers enthousiast te maken voor veranderingen. Door eerst te trainen, staat zij steviger in haar schoenen als zo’n situatie zich in het echt voordoet. We bieden maatwerk. Seniors oefenen die situaties waar ze de meeste moeite mee hebben. Hoe het gedrag van een collega bespreekbaar te maken bijvoorbeeld. Uiteindelijk maken de deelnemers een persoonlijk ontwikkelplan.”
Subsidies
Het Development Center is een succes. “De verpleegkundige staf geeft aan dat ze na het Development Center een stevige groep senior verpleegkundigen zien. Dat helpt bij het doorvoeren van veranderingen. Nu willen ze zelf ook een training krijgen. Helaas hebben we niet het geld om iedereen te trainen.” Dat er subsidies zijn voor trainingen en opleidingen weet Monique maar al te goed. “We hebben een projectleider aangenomen die de subsidies voor ons aanvraagt en verzorgt. Zo’n subsidiespecialist hebben we hard nodig, want naast het Development Center hebben wij nog zo’n tien andere leer- en trainingsprogramma’s.”
|
|
|
|