|
Transportbedrijf Nijman/Zeetank
“Veiligheid is voor ons nummer één.”
Ongelukken met vrachtwagens. Als ze gebeuren, dan kun je rekenen op een flinke kostenpost. “Dat zal ons niet snel overkomen,” zegt André Waling, coördinator Kwaliteit, Arbo en Milieu bij transportbedrijf Nijman/Zeetank. “Trainingen zorgen bij ons voor minder ongelukken. Als ik puur naar blikschade kijk, scheelt dat al zo’n 60.000 euro per jaar. Natuurlijk levert blikschade ook veel tijdverlies op, dus de feitelijke winst is nog groter.”
Nijman/Zeetank heeft vestigingen in drie landen. Het hoofdkantoor bevindt zich in Spijkenisse. “In Nederland hebben we ongeveer negentig man in dienst, waarvan zestig als chauffeur. De rest doet onderhoud of werkt op kantoor. Omdat wij veel gevaarlijke stoffen transporteren, hebben we minder last van concurrentie uit Oost-Europa. De meeste landen uit Oost-Europa kunnen voorlopig nog niet voldoen aan de eisen van de Europese chemische industrie.”
Kanteltraining
Wettelijke verplichtingen en veeleisende klanten, voor Nijman/Zeetank is het geen probleem. “Wij leggen de lat namelijk nog hoger dan de wet en de verwachtingen van onze klanten. Veiligheid is voor ons nummer één, niet de snelheid van levering. Als een chauffeur te snel rijdt, betaalt hij zelf de boete. Natuurlijk volgen al onze chauffeurs rijtrainingen. Je leert er anticiperend rijden: op welke snelheid je bochten kunt nemen. Zeker met een tank vol vloeistof moet je bochten voorzichtig aansnijden. Bij 42 kilometer per uur kan zo’n vrachtwagen al kantelen.”
André is nu bezig om een kanteltraining voor zijn chauffeurs te organiseren. “In Duitsland hebben ze een oud vliegveld hiervoor speciaal ingericht. Je leert dan hoe je moet reageren als je wagen de bocht dreigt uit te vliegen. Die vrachtwagens daar kunnen overigens kantelen zonder schade… ”
Rijexamen
Veel ritten van Nijman/Zeetank gaan naar Engeland, waar één van de grootste klanten gevestigd is. “In Engeland rijd je links. Dat leidt op rotondes regelmatig tot verwarring. We hadden dus regelmatig blikschade. We zijn aan de slag gegaan met een vrachtwagensimulator waarin je links rijden kunt oefenen.”
Verder stuurt Nijman/Zeetank haar chauffeurs om het jaar de weg op met een rij-instructeur. “Een vliegtuigpiloot gaat toch ook regelmatig op herhalingscursus? In Engeland en Polen moeten chauffeurs nu al elk jaar opnieuw een rijexamen doen. En daarvoor zakken chauffeurs regelmatig. De meeste chauffeurs slagen na extra training gelukkig wel weer voor hun herexamen.”
|
|
|
|