/ home / over deze site / werkgevers / het nut van scholing  

Terug

verkleinen vergroten

Golfcentrum De Batouwe


“Ik wilde meer swing in mijn bedrijf”


Jurgen van Beek (43) is manager van de horecafaciliteiten van golfcentrum de Batouwe. Voor Jurgen is vakkundig personeel van commercieel belang voor zijn bedrijf. “Mensen verwachten hier net wat extra’s. Als je goed contact hebt met een klant, kun je nog eens een fout maken.”

Jurgen volgde de middelbare hotelschool in Tilburg en leerde daar zijn vrouw kennen. Hij noemt zichzelf een echte Food & Beverages-man. Een aantal jaren terug wilden Jurgen en zijn vrouw graag voor zichzelf beginnen. Eind 1993 zagen ze een advertentie in een vakblad: ‘Horeca-echtpaar gezocht voor golfbaan in Zoelen.’ Op 1 februari 1994 gingen ze aan de slag. “Dat was zeven dagen in de week knallen, tropenjaren draaien.” De golfbaan groeide in tien jaar van 650 leden in 1994 tot 1150 leden nu.

Meer herrie in het bedrijf
Het bedrijf van Jurgen groeide mee. Hij begon met twee koks en iemand voor de bediening, inmiddels heeft hij zestien man personeel in dienst. De loonkosten van Jurgen zijn hoog. “Ik heb vakkundige mensen nodig en die willen het hele jaar werken.” In de zomermaanden worden er lange dagen gedraaid, in de winter kunnen medewerkers vaker vrij opnemen. Jurgen investeert de laatste jaren zo’n vier procent van zijn loonkosten in opleidingen. De ommekeer kwam drie jaar geleden. “Ik was al jaren aan het bikkelen en had opeens het gevoel dat de swing ontbrak. Ik wilde in positieve zin meer herrie in het bedrijf.”

Jurgen stimuleert zijn mensen om in de rustige winterperiode een opleiding te volgen. Of het nu gaat om een wijncursus voor de bediening of een managementcursus voor de restaurantmanager. Ook heeft hij altijd stagiairs rondlopen. “Over tien jaar heb ik nog steeds personeel nodig. Daarom wil ik investeren in jongeren.”

Dichter bij elkaar
Jurgens klanten zijn veeleisend. “Voor hen is dit hun tweede huiskamer. Het is een kleine wereld. Als het niet goed gaat, horen andere klanten dat heel snel.” Jurgen is ervan overtuigd dat voldoende opleiding het gastcontact ten goede komt. “Als iemand een wijncursus heeft gevolgd, kan hij toch met meer vertrouwen een gast adviseren.”

Dit jaar ging Jurgen met al zijn medewerkers in training, tweeënhalve dag lang. De training was vooral gericht op samenwerken. “Er is toch een scheiding tussen keuken en bediening, of tussen wit en zwart zoals we dat hier noemen. De training bracht de medewerkers dichter bij elkaar.”

Hebben zijn investeringen al wat opgeleverd? “Zeker. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn enthousiaster. Ze komen ook zelf met ideeën voor de zaak.” De training is voor Jurgen geen eenmalige actie. “Ik houd nu twee keer per jaar een functioneringsgesprek met mijn medewerkers. In dat gesprek komen de ontwikkelpunten van de training terug.”

 

Deze site voor:

Jongeren
Volwassenen

Meer:

Partners